Organisation and Teamwork
Missio = Yrityksen TARKOITUS, ”tarkoitus ei lakkaa vaikka työt olisi tehty”
Visio = eli kaukainen PÄÄMÄÄRÄ, jota ei ole sovittu kaikkien yksityiskohtien mukaisesti- joustavasti sovittu tavoitetila
Strategia = YHTEINEN JUONI.
Teknikka on sodassa tapa voittaa yksittäinen lähitaistelu.
Taktiikka; sodassa voitetaan yksittäinen taistelu hyvän taktiikan avulla.
Strategia on sodassa voittaa sota tietyllä rintamalla.
Visiona voi olla jonkun maan itsenäisyys (kaukainen tavoitetila).
Missio voi olla vaikka naapurimaiden molemminpuolinen kunnioitus. Urheilussa vaikka voimakkaan kulttuurin luominen.
- 1. Onko olemassa
- 2. Ymmärretäänkö
- 3. Uskotaanko
- 4. Halutaanko
- 5. Osataanko
- 6. Toteutetaanko
- 7. KOKEEKO ASIAKAS
Missio= Tarkoitus
Visio= Päämäärä
Strategia = Yhteinen juoni
Tavoite kulttuuri
- 1. Avoin ja keskusteleva ilmapiiri
- 2. Arvostus ja luottamus työkavereihin ihmisinä, oman alansa ammattilaisina, ja positiivisiin pyrkimyksiin
- 3. Tasapuolisuus
- 4. Vaikuttamisen mahdollisuus
- 5. Positiivinen elämän asenne
- 6. Henkinen kasvu ja virheistä positiivinen oppiminen
- 7. Kyky kertoa omista ideoista innostuneesti järkevällä tavalla
- 8. Kuunteleminen
Hallinnon arvot Taloustaitokeskus Oy:ssä
- 1. Rehellisyys
- 2. Tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus
- 3. Toisten arvostaminen
- 4. Positiivisuus
- 5. Toisten auttaminen ja ymmärtäminen
- 6. Asiantuntemus eli ammattiylpeys
- 7. Joukkuehenki on voimamme
Missio eli tarkoitus
- TALOUSHALLINNON tarkoituksena eli missiona on palvella yrityksen ulkoisia ja sisäisiä asiakkaita laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Sisäisiä asiakkaita ovat myynti, huolto, omat työkaverit ja päämies eli konserni.
Visio eli päämäärä
- Hallinnon visiona eli päämääränä on olla innovatiivinen hallintotöiden kehittäjä ja uudistaja konsernin tavoitteiden mukaisesti. Eli olla omalla alallaan paras.
Kehityskeskustelut
- On sovittu keino tarkistaa, että vuoden aikana on tullut puhuttua ja kuunneltua toista osapuolta.
- Kaikilla osapuolilla vaikuttamismahdollisuus.
- Alainen voi kertoa omista suunnitelmistaan, voinnistaan, ja vaihtoehdoistaan, joiden hyvä olla esimiehen tiedossa.
- Mahdollisuus vaikuttaa ja kertoa omista toiveistaan sekä varmistaa mitä minulta odotetaan”.
- Kehityskeskustelu on oleellinen lenkki ketjussa, joka johtaa yrityksen visiosta päivittäiseen työhön”.
- Joka suunnasta saatu palaute antaa kokonaiskuvan työntekijän tavasta hoitaa asioita (esimiehet, työtoverit ja alaiset)”
Jatkuvan toiminnan tehokkuus
1.Kerrataan tehtäväkuvaus kehityskeskusteluissa
2.Varmistetaan tavoitteet ensi vuodelle, -mitä minulta odotetaan
3.Pohditaan mahdollisuuksia saavuttaa sovitut tulokset
4.Onko henkilön osaaminen ja työkalut ajan tasalla
5.laaditaan koulutussuunnitelma seuraavalle vuodelle
6.Missä positiossa työntekijä näkee itsensä 3 vuoden kuluttua
- Sovitaan tavoitteet (mittarit, seuranta, arviointi)
- Arvioidaan suoritus eli käydään läpi tavoitteiden toteutuminen
- Jäsennetään kehittymistarpeet:
URASUUNNITELMAT
AMMATTITAITO
TULEVAISUUDEN TARPEET
PALAUTE JA KANNUSTUS
Johtamisen kysymykset
- Mitä minun pitäisi tehdä?
-mikä on minun tehtävä?
-mitä tehtävässä vaaditaan?
-mitä tarvittava laatu on?
- Miten suoriudun?
Haluaa palautetta suorituksestaan, käyttää omaa arviointiaan ja palautetta työsuorituksen palauttamiseksi
- Välittääkö kukaan minusta?
Henkilökoht. tarpeet, haluaa olla henkilö, jolla on nimi, omat
tarpeet ja ja oma osaaminen ”kasvot”